menusearch
dayashimi.ir

تصفیه آب های صنعتی و خوراکی ,

معرفی شرکت دایا شیمی ویرا با مسئولیت محدود
معرفی شرکت دایا شیمی ویرا با مسئولیت محدود
توضیحات بیشتر
معرفی شرکت دایا شیمی ویرا با مسئولیت محدود
معرفی شرکت دایا شیمی ویرا با مسئولیت محدود
توضیحات بیشتر
معرفی شرکت دایا شیمی ویرا با مسئولیت محدود
معرفی شرکت دایا شیمی ویرا با مسئولیت محدود
توضیحات بیشتر
معرفی شرکت دایا شیمی ویرا با مسئولیت محدود
معرفی شرکت دایا شیمی ویرا با مسئولیت محدود
توضیحات بیشتر
معرفی شرکت دایا شیمی ویرا با مسئولیت محدود
معرفی شرکت دایا شیمی ویرا با مسئولیت محدود
توضیحات بیشتر
بعدی
۱۳۹۷/۴/۲۰ چهارشنبه
-
A
+
(0)
(0)
تصفیه آب های صنعتی و خوراکی
تصفیه آب های صنعتی و خوراکی

تصفیه آب های صنعتی و خوراکی

کربن فعال :

اصطلاح زغال فعال شده نشان دهنده یک سری از مواد جذب کننده سطحی , با جنسی زغالی و شکل کریستالی

می باشد که در ساختار داخلی آن روزنه های زیادی وجود دارد
زغال فعال شده دارای کاربردهای زیادی است, از جمله مصارف آن
– تصفیه آبها ( آب شرب, آب آکواریومها, آبهای صنعتی), از نظر رنگ و بو و طعم
– رنگزدایی از قند و شکر
– بازیافت طلا
– بهسازی رنگ و طعم در نوشیدنی ها و آب میوه ها
– استفاده در دستگاههایی مثل: تصفیه کننده های هوا, خوش بو کننده ها, تصفیه کننده های صنعتی و

 

سولفات مس :  سولفات مس(Cu ) به رنگ آبي و بدون بو که داراي کاربردهاي مختلفی در زمينه هاي کشاورزي ، صنعتي، شيمي، و طبي دارد.

سولفات مس با فرمول  Cu S O4 . 5 H 2 O دارای کريستال های آبی رنگ ، شفاف ، پودر به رنگ آبی روشن می باشد

کريستال های سولفات مس در هوای خشک به تدريج شکفته می شود . در دمای ۴۵ درجه دو ملکول آب از دست می دهد و در ۱۱۰ درجه چهار ملکول آب کريستالی را از دست می دهد و آخرين آب کريستالی را در دمای ۲۵۰ درجه از دست می دهد و در دمای ۴۰۰ درجه تجزيه می شود . وزن مخصوص آن ۲.۸۷ است . يک گرم سولفات مس در ۳ ميلي ليتر آب سرد و ۰.۵ ميلی  ليتر آب جوش حل می شود و حلاليت آن در آب محتوی اسيد سولفوريک کاسته می شود .

سولفات مس در تشکيل کلروفيل و پديده فتوسنتز دخالت دارد.

سولفات مس همچنين باعث تحريک در تشکيل ويتامين A ميشود. نقش متابوليکي مس در چندين سيستم آنزيمي مشخص شده است و همچنين نقش مهمي در بيوسنتز و فعاليت اتيلن به عنوان هورمون رسيدگي ميوه ها داراست. فرم قابل جذب مس در خاک کاتيون دو ظرفيتي Cu+2 ميباشد .
فرآيند جذب مخصوص قابليت دسترسي مس را تحت تاثير قرار ميدهد، اين فلز در اسيديته بالا بسختي جذب ميشود از اينرو استفاده از ترکيبات سولفاته در حل اين مشکل موثر است .

براي رفع کمبود مس (Cu) مي توان يا کودهاي حاوي آن را یا سولفات مس محلول در اب را به خاک اضافه و يا محلول پاشي نمود.. کاربرد سولفات مس در حد ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ گرم در ۱۰۰۰ ليتر آب در اوايل بهار نيز موفقيت آميز میباشد. در غلظت زياد، مس نيز باعث مسموم شدن گياه شده، ميوه ها حالت ترک خورده و سياه رنگ پيدا مي کنند و در روي برگ‍ها نيز نقاط نکروزه قهوه اي رنگ و ريزي مشاهده  مي‍ شود.

 

سولفات آهن : زاج سبز یا ویتامین گیاه و خاک

 

آهن در تشکیل و نگهداری کلروفیل و تولید کربوهیدراتها ضروری بوده و کمبود آن در گیاه، فقدان کلروفیل ،زردی بین رگبرگها و کاهش فتوسنتز را به دنبال دارد.

سولفات آهن برای برطرف کردن زردی و رنگ پریدگی برگها، افزایش میزان کلروفیل و فتوسنتز گیاه بسیار مفید می باشد.

آهن : مهمترين عمل آهن حضور در سيستمهاي آنزيمي گياه است. وجود آهن براي سنتز کلروفيل ضروري است زيرا کمبود آن باعث زردي يا کلروز در برگها ميشود. اهميت آنزيمهاي آهن دار به ويژه سيتوکرومها در عمل تنفس گياه واضح است.

آهن بصورت فرو Fe+2 جذب گياه ميشود. با وجود اينکه مقدار اين عنصر در خاکها زياد است اما علائم کمبود آن به وفور گزارش شده است. در خاکهاي قليايي و اسيدي به علت فقدان آهن محلول، اين کمبود بروز ميکند، مضاف بر آن مقدار بيش از اندازه برخي از عناصر مانند فسفر، روي، مس، منگنز و نيکل در خاک ميتواند به ايجاد اين کمبود کمک کند.

آهن یکی از عناصر ضروری برای رشد همه گیاهان می‌باشد که باعث تشکیل کلروفیل و بالا بردن سبزینگی گیاه و افزایش رشد و گلدهی و باردهی محصول می شود و درصورت کمبود آن کلروفیل به مقدار کافی در سلولهای برگ ایجاد نمی‌شود و برگها رنگ پریده به نظر می‌‌آیند. البته بجز رگبرگها، کل سطح برگ زرد رنگ می‌شود وابتدا این علائم در برگهای جوان وقسمت بالای ساقه مشاهده می‌شود و به تدریج کل گیاه را در بر می‌گیرد.
سولفات آلومینیوم :

سولفات آلومینیوم Aluminium sulfate با فرمول شیمیایی Al۲(SO۴)۳ یا Al۲O۱۲S۳ یک ترکیب شیمیایی است که جرم مولی آن ۳۴۲٫۱۵ g/mol بوده و شکل ظاهری آن به صورت جامد بلوری سفید است. این ماده دارای اسامی دیگری چون آلوم – زاج – زاج سفید – سولفات آلومینیم – آلوم کاغذسازی – زاج عطاری – آلومینیوم سولفات است. ساختار بلوری آن به صورت دستگاه بلوری مونوکلینیک (hydrate) بوده و برای تولید آن از اسید شویی هیدروکسید آلومینیوم توسط سولفوریک اسید استفاده می گردد.

سولفات آلومینیوم دارای کاربرد های مختلفی در طیف گسترده ای از صنایع می باشد. در حدود ۵۰% کل سولفات الومینیوم تولید شدن در تولید کاغذ و کارتن سازی و تولید مقوا مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین در دیگر صنایع نظیر تصفیه آب و فاضلاب, نساجی, دباغی, تولید ترکیبات آلومینیومی, تولید رزین, تنظیم

و. .. کاربرد داردPH

 

سود پرک : سود پرک 

سود پرک یک ماده جامد سفید رنگ می باشد که از تبخیر سود سوز آور مایع و افزایش خلوص آن تا ۹۸ درصد تولید می شود. سودپرک از نظر شیمیای دارای خاصیت قلیایی بسیار قوی بوده. نام های دیگر این محصول عبارتند از کاستیک سودا | سود سوز آور | سود کاستیک | هیدروکسید سدیم | کاستیک سودا فلکس | Caustic Soda Flakes

سود پرککاربرد

  • سود پرک به میزان بسیار زیادی در صنعت تولید کاغذ به مصرف می رسد و استفاده از آن برای تولید خمیر کاغذ موجب کاهش هزینه های تولید و افزایش شفافیت و سفیدی محصول نهایی می شود.
  • فروش سود پرک در صنعت پتروشیمی : از هیدروکسید سدیم برای حفاری چاه های نفت و همچنین حذف گاز های سمی مخرب محیط زیست استفاده می شود.
  • فروش سود پرک در صنایع تولید مواد غذایی : از کاستیک سودا برای تولید انواع نوشابه ها و مواد لبنی و همچنین برای ضد عفونی میوه ها و سبزیجات سود برده می شود.
  • فروش سود پرک در صنعت تولید آلومینیوم : نیز از سدیم هیدروکسید در حجم بسیار زیادی استفاده می شود و دلیل استفاده از آن برای تصفیه آلومینیوم از ناخالصی ها می باشد.
  • فروش سود پرک در صنایع خانگی : از کاستیک سودا به صورت رقیق برای شستشوی فرش, نظافت منازل و به عنوان لوله باز کن استفاده می شود.
  • استفاده از کاستیک سودا در قالیشویی ها : امروز سود کاستیک پرک به علت قیمت ارزان جایگزین شامپو درشستشوی فرش و قالی شده است

 

خاک دیاتومه :

خاک دياتومه (Diatomaceous earth) از بقاياي فسيلي جلبک‏هاي تک سلولي تحت عنوان دياتوم بوجود آمده ‏است

خاک‏هاي دياتومه با توجه به مواد تشکيل دهنده به رنگ‏هاي مختلف از سفيد تا خاکستري يا زرد و قرمز ديده مي‏شوند و در اشکال متفاوت گرد، پهن و مسطح وجود دارند. فرم پهن خاک‏هاي دياتومه سطح فعال بيشتري داشته لذا توانايي حشره‏کشي بالايي دارند.

خاک‏هاي دياتومه از دياتوم‏هايي با منابع متفاوت بوجود آمده‏اند. مقدار کريستال سيليکاي موجود در خاک دياتومه نقش موثري در قدرت حشره‏کشي آن‏هاايفا مي‏کند.

نحوه کاربرد خاک دياتومه

تيمار کردن انبار با خاک دياتومه قبل از ذخيره‏سازي مواد غذايي

خاک‏هاي دياتومه به صورت گرد و يا اسپري‏ وتابل جهت تيمار انبارهاي خالي و وسايل نقليه‏اي که براي حمل و نقل مواد غذايي به انبارها مورد استفاده قرار مي‏گيرد، بعد از انجام اقدامات بهداشتي براي جلوگيري از ورود آفات به انبارها و ايجاد آلودگي‏هاي ثانويه بکار گرفته مي‏شوند.

.

 

پلی آلومینیوم کلراید :

 

مصرف پلی آلومینیوم کلراید در آب

پلی آلومینیوم کلراید(PAC) کاربرد موفقیت آمیزی در فرآیند تهیه آب آشامیدنی و تصفیه پساب و همچنین از اوایل دهه ۷۰، در فرآیند ساخت کاغذ داشته است. جایگزینی PAC بجای آلومینیوم سولفات بعنوان کواگولانت در تصفیه آب آشامیدنی و پساب با لحاظ تکنیکی و اقتصادی کاملا ارجحیت داشته و دارد. به علت عدم شناخت کافی از PAC و امتیازات آن، استفاده از PAC در خارج از کشورهای پیشرفته فراگیر نشده و همچنان استفاده از آلومینیوم سولفات و کلرورفریک همراه آهک مرسوم است.

در عملیات منعقد سازی مقدار مصرف PAC در مقایسه با آلومینیوم سولفات حدودا ۳۰ الی ۶۰ درصد کاهش می یابد و به همین جهت مقدار لجن کمتری تولید می شود. در تصفیه خانه ها، برتری فعالیت رسوبگذاری و حجم کمتر لجن باعث افزایش راندمان در خروجی کل شده و در نتیجه سبب کاهش ابعاد حوضچه های جدید طراحی شده برای عملیاتصاف کردن می گردد. لجن های تولیدی از فرآیند PAC نسبت به لجن های ۀومینیوم سولفات راحت تر آبگیری شده و این مورد سبب صرفه جویی در استفاده از دستگاه آبگیری می گردد.

امتیازات استفاده ازPAC در بهسازی آب

  • باعث افزایش قدرت در حذف کدورت می شود.
  • کیفیت آب را بطور چشمگیری بهبود می دهد.
  • به میزان ۳۰ الی ۶۰ درصد نسبت به آلومینیوم سولفات مصرف را کاهش می دهد.
  • باعث کاهش بقایای آلومینیوم در آب تصفیه شده می شود.
  • تشکیل فلاکهای بزرگتر و پایدارتر
  • کاهش زمان ته نشینی
  • کاهش زمان Back-Flushing فیلتر و نیاز به مصرف آب شستشوی کمتر
  • افزایش طول عمر فیلتر کربن اکتیو
  • باعث کاهش کمتر در PH آب می شود.
  • استفاده از مواد برای خنثی سازی، آب شستشوی فیلتر، آبگیری لجن، اکسیداسیون و میکروب زدائی را کاهش می دهد.
  • حتی در دمای کم، مصرف آن حتی در دمای پائین نیز کارائی دارد.
  • حدودا باعث کاهش ۳۰ درصدی لجن می شود.
  • هزینه لجن زدائی را کاهش می دهد.

از پلی آلومینیوم کلراید زرد جهت تصفیه آبهای خوراکی و پلی آلومینیوم کلراید نارنجی جهت تصفیه آبهای صنعتی استفاده می شود .

 

پلی الکترولیت :

 پلی الکترولیت ها  (آنیونی  کاتیونی)

وجود ناخالصیهای معلق و کلوئیدی در آب که باعث ایجاد رنگ و بو و طعم نامطبوع آب می‌شوند، لزوم تصفیه آب را مطرح می‌کند. این ناخالصیها به کمک صاف کردن ، قابل رفع نیستند، لذا از روش انعقاد و لخته‌سازی برای حذف آنها استفاده می‌شود. افزودن یک ماده منعقد کننده به آب باعث خنثی شدن بار ذرات کلوئیدی شده ، این ذرات با نزدیک شدن به هم ذرات درشت دانه و وزین‌تری را ایجاد می‌کنند. لخته‌های بدست آمده که ذرات معلق و کلوئیدی را به همراه دارند، به حد کافی درشت هستند و به‌راحتی ته‌‌نشین و صاف می‌شوند.

برای کامل کردن این عمل و ایجاد لخته‌های بزرگتر از موادی به نام کمک منعقد کننده – پلی الکترولیت یا پلی اکریل آمید (Polyelectrolyte – Polyacrylamid) استفاده می‌شود که گاهی به صورت مخفف PAM از آنها یاد می شود. پلیمرهای منعقد کننده ، ترکیباتی پلی مری با وزن ملکولی بالا ، بر پایه پلی آکریل آمید ، محلول در آب هستند که بطور وسیعی بعنوان منعقد کننده ، افزایش دهنده سرعت ته نشینی مواد جامد معلق و کلوئیدها و رنگ بری در فرآیندهای تصفیه و تولید مایعات بکار برده می شوند . کاتیون یا آنیون متصل به پیکره شیمیایی پلی آکریل آمید تعیین کننده نوع بار فعال پلیمر می باشد. وزن ملکولی و شدت بار پلی الکترولیتها در فعالیت آنها تاثیر بسزایی دارد .

آهک هیدراته :

کربنات کلسیم ترکیبی شیمیایی با فرمول CaCO3  است.که به ندرت به شکل آهک خالص در طبیعت یافت می گردد. آن سنگ بیشتر به شکل آهک رسی ،آهک ماسه ای و دولومیت یافت می گردد.

سنگ آهک خالص در دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد وسنگ آهک رسی و دولومیتی در دمای حدود ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد کلسینه می گردد .کلسینه شدن یعنی در اثر حرارت کوره ناخالصی های ماده از آن جدا شود.کربنات کلسیم در اثر حرارت با از دست دادن Co2 به آهک تبدیل می گردد .

به آهک هیدراته ،آهک شکفته نیز می گویند.آهک زنده در برابر هوا و رطوبت نا پایدار است .وجهت تهیه آهک زنده می بایست سنگ آهک را در کوره های افقی (گردنده خفته ) ویا عمودی حرارت داد.

نا خالصی های مهم سنگ آهک عبارتنداز : منیزیم ، سیلیس ، آلومینیوم ، و منگنز.

کاربرد ها آهک زنده و هیدراته (شکفته)

کشاورزی : از آهک جهت اصلاح خاک و تنظیم PH آن استفاده می گردد.

صنایع فولاد : از آهک به عنوان کمک ذوب در فولاد سازی استفاده می گردد جهت ذوب هر تن فولاد 100 کیلو آهک مصرف می گردد و نیز در کارخانجات ذوب فلزات از آهک به عنوان جذب کننده گازهای سمی استفاده می گردد .

دیگر کاربرد ها آهک : صنایع کاغذ سازی ، مصالح ساختمانی ،ودرتولید سیمان آهک عمده ترین و اساسی ترین ماده است .شیشه سازی ، سرامیک ، تولید قند وشکر ،صنایع نفت ، رنگ سازی ، چرم سازی ، تصفیه آب آشامیدنی و غیر از آهک استفادهمی گردد.

پزشکی : کربنات کلسیم به عنوان آنتی اسید جهت خنثی کردن اسید معده استفاده می گردد. کربنات کلسیم یک ماده شیمیایی بی خطر است که تنفس یا خوردن آن ویا تماس با پوست و چشم ،البته در مدت زمان کوتاه خطری ایجاد نمی کند.

آنتی اسکالانت :

محلولی به جهت کاهش اثرات رسوب ناشی از گرفتگی روزنه های غشای اسمز معکوس توسط نمک های محلول در آب استفاده می شود ، آنتی اسکالانت در طول عمر ممبران اسمز معکوس تاثیر زیادی دارد و از هزینه های تعویض فیلتر های مصرفی سالیانه می کاهد.
به دلیل وجود نمک های محلول در آب ورودی به سیستم های تصفیه آب به روش اسمز معکوس و آب شیرین کن و ایجاد گرفتگی و رسوب در روزنه های میکرونی پلی آمید ممبرین های اسمز معکوس ،, و اصظلاحا پدیده scaling به وجود می آید. از جمله موادی که روی غشای پلی آمید ( ممبرین) رسوب می کنند، می توان به کربنات کلسیم (CaCO₃)، سولفات کلسیم (CaSO₄)، سولفات باریم (BaSO₄)، و سولفات استرونیوم (SrSO₄) اشاره کرد. رسوبات سیلیکا (SiO₂) و فلوراید کلسیم (CaF) کمتر متداول هستند ولیکن مشکل ساز می باشند. جهت جلوگیری این نمک های محلول بر روی ممبرین به آب ورودی به سیستم RO آنتی اسکالانت Antiscalant تزریق می شود     

 

کلریدریک اسید :

مشخصات : اسید کلریدریک به دلیل اینکه جز مواد شیمیایی پایه است کاربرد بسیار وسیعی دارد. گاز اسید کلریدریک بی رنگ با بوی تند و با طمع اسیدی است و از هوا سنگین تر است. این ماده به آسانی تبدیل به مایع می شود و در حالت مرطوب یا محلول ، ماده آبی رنگ را به رنگ قرمز در می آورد. این ماده با فلزات و هیدروکسید آنها ترکیب می شود.

. کاربرد : هیدروکلریک اسید در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. این صنایع شامل : ساخت انواع مواد شیمیایی – پروسه های غذایی – شستشو و اسید شویی فلزات – خنثی سازی ترکیبات آلکالین یا ضایعات فلزات – قطعه شویی فولاد – تولید ترکیبات غیر عالی – پرداخت چرم – تمیزکننده های خانگی – صنعت ساختمان – پاک کننده و از بین برنده جرم سرامیک – اسیدی کردن چاه های نفتی – برداشتن رسوب بویلرها – تمیزکاری فلزات – کنترل PH و خنثی سازی – تهیه اتیلن دی کلراید .
کلرورفریک (مایع – جامد) :

کلرید فریک جامد (کلرید آهن)

شکل ظاهری: کلرید فریک به صورت ذرات جامد قهوه ای مایل به مشکی می باشد . وزن مخصوص آن ۲/۸۹۸ است. این ماده در آب، الکل، اتر و گلیسیرین محلول می باشد.

شیوه تولید: واکنش گاز کلر با سولفات آهن

موارد استفاده: کلرید آهن به عنوان رسوب دهنده در صنایع تصفیه فاضلاب و لجن مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماده به عنوان عامل سیاهکاری روی فلزات استفاده می شود

این ماده همچنین در مدارات چاپی مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماده به عنوان کاتالیست و غلیظ کننده نیز کاربرد دارد.

همچنین کلرید آهن در رنگ دانه، صنایع تصفیه آب، صنایع دارویی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

رزین کاتیون و آنیون :

رزین های کاتیونی جهت حذف املاح و یونهای مثبت در آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرند . رزین های فوق داخل دستگاه سختی گیری ریخته شده و آب در حین عبور از روی رزین ها ، املاح منیزیم و کلسیم موجود در خود را با یون های سدیم و یا هیدروژن موجود در رزین مبادله کرده و اصطلاحاً سختی آن گرفته میشود .

رزین های آنیونی جهت حذف املاح و یونهای منفی موجود در آب مورد استفاده قرار می گیرند . رزین های فوق داخل دستگاه دی آلکالایزر ریخته شده و آب در حین عبور از روی رزین های ، کربناتها ، بی کربناتها ، سولفاتها و نیتراتهای موجود در خود را با یونهای کلر و یا OH موجود در رزین مبادله می کند .

آب اکسیژنه :

 

آب اکسیژنه خالص H2O2  یک مایع ناروانی است که کمی آبی رنگ می باشد . اکسیژن برای سفید کردن و اکسید کردن را میتوان از ترکیباتی که به آسانی به گاز تبدیل می شوند ، مانند آب اکسیژنه ، H2O2 پراکسید سدیم دانه ای ، Na2O2 ، به دست آورد .درجه از لحاظ شیمیایی خالص آب اکسیژنه ، مایعی است بی رنگ با ۹۰% H2O2 و ۱۰% آب . وزن مخصوص آن ۳۹/۱ است . محتوی ۴۲ درصد وزنی اکسیژن فعال ، و یک حجم آن ۴۱۰ حجم گاز اکسیژن می دهد . درجات اکسایشی و سفید کردنی آن محتوی ۵/۲۷ و ۳۵ درصد H2O2 است . به عنوان اکسنده در سوخت های مایع نیز به کار برده می شود . انواع مواد شیمیایی برای تأمین اکسیژن جهت فعل و انفعالات شیمیایی به کار برده می شود .

پرکلرین :

کلر(CL) توسط کارل، یک شیمیدان سوئدی کشف گردید، در واقع کلر خالص یک نوع گاز می باشد که بسیار سمی و کشنده است.

ترکیبات کلر به وفور در طبیعت یافت می شود که بیشتر به یا همان کلرو سدیم است و نقش بسزایی در زندگی بشر دارد.

کلر خود به تنهایی از مهمترین عناصر برای ضدعفونی به حساب می آید که ضد عفونی استخرها و گند زدایی وسفید کردن پارچه ها و ساخت مواد میکروب کش استفاده شده و یکی از مهمترین استفاده های آن در صنعت کاغذ سازی برای سفید نمودن کاغذ می باشد.

سیلیس : سیلیس (SiO۲)، سیلیکا یا اکسید سیلیسیم بیش از هر اکسید دیگری در پوسته زمین یافت می شود. عنصر سیلیسیم به صورت آزاد در طبیعت وجود ندارد. سیلیس می تواند در ترکیب با اکسیدهای دیگر مانند سیلیکات ها و یا به صورت آزاد وجود داشته باشد. منشا کلمه سیلیس واژه لاتین (Silex) به معنای سنگ سخت است. سیلیس شبه لایه ای دارای خلوص بالایی بوده و معادن عمده آن در کشورهای آلمان، برزیل و آمریکا قرار دارد. سیلیس اروپایی از نوع رسوبی است و دارای چسبندگی زیادی است. کاربردهای این گونه سیلیس زیاد است و معادن آن در کشور های فرانسه بلژیک و آلمان مورد استخراج قرار می گیرند

به طور کلی کاربردهای سیلیس در موارد زیر است :

شیشه سازی، چینی سازی، تولید فروسیلیس، سرامیک سازی، تولید آجر ماسه آهکی، ریخته گری، تولید سدیم، تولید دیگر مواد سیلیسی، به عنوان نیمه هادی در صنعت الکترونیک و تولید پشم شیشه سیلیکات ، در لعاب ، سرامیک سازی ، ریخته گری و نسوز، در رنگ، پلاستیک، لاستیک، بتونه و چسب فولاد، الکترود ، سند بلاست ، شیشه و سیمان ، ، رنگ سازی، صنایع تصفیه آب ،در کنترل سایندگی لوله های آب و فرمول بندی لعاب و مینا ، انواع محلول مایع آن در صابون‌سازی، پاک کننده‌های صنعتی و عمومی، چسب، سیمان‌سازی، ‌رنگ و پوشش، قالب ریخته‌گری، شناور‌سازی کانه، پایدارسازی پراکسید و کنترل خوردگی در لوله های آب و …

 

متابی سولفیت سدیم : 

سدیم متابی‌سولفیت یا سدیم پیروسولفیت یک ترکیب غیر آلی فرمول شیمیایی Na۲S۲O۵ است. این ماده گاهی اوقات به عنوان دی سدیم (metabisulfite) نامیده می شود. از این ترکیب اکثراً به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده، آنتی اکسیدان و نگهدارنده استفاده می شود.
سدیم متابی سولفیت پودر کریستال شده سولفور دی اکسید با چگالی بین ۱ تا ۱.۲ Kg/l است و در دمای بالای ۱۲۰ °C تجزیه می گردد. اگر محفظه ای که محلول در آن واقع شده کاملاً عایق بندی نشده باشد به سرعت با رطوبت هوا ترکیب شده و اکسیده می گردد. مقدار آب جذب شده توسط محصول در محفظه بسته به میزان نفوذ بستگی دارد که آن نیز به نوبه خود به درجه حرارت و رطوبت نسبی بستگی دارد. در شرایط نگهداری غلط ، ممکن است به تشکیل دانه های سخت در محصول منجر گردد. تمام انواع سدیم متابی سولفایت به راحتی در آب حل می شوند. در محلولهای آبی به شکل سدیم بی سولفیت است.

متابی سولفیت سدیم بعنوان یک احیا کننده و نگهدارنده مواد غذایی وسفید کننده درصنایع مختلف استفاده می گردد .

از این محصول نیز به عنوان حفاظت از ممبران در برابر آلودگی های میکروبی و مواد اکسید کننده در مواقعی که دستگاه زمان طولانی خاموش است استفاده می شود .

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر